מה זה וובהוק ואיך משתמשים בו?

בתור מורה לאוטומציה יוצא ששואלים אותי כמה פעמים בשבוע מה זה וובהוק. בהתחלה הייתי עונה על השאלה הזאת כנראה משהו בסגנון "ממשק API בין מערכות שמייצר אינטגרציות מיידיות" ובתגובה הייתי מקבל משפטים כמו "חבל ששאלתי"... ולכן עם הזמן פיתחתי מיומנות של העברת מסרים באמצעות מטאפורות, כדי להסביר דברים מורכבים בצורה פשוטה.
מירוץ שליחים

בתור מורה לאוטומציה יוצא ששואלים אותי כמה פעמים בשבוע מה זה וובהוק.

בהתחלה הייתי עונה על השאלה הזאת כנראה משהו בסגנון "ממשק API בין מערכות שמייצר אינטגרציות מיידיות" ובתגובה הייתי מקבל משפטים כמו "חבל ששאלתי"... ולכן עם הזמן פיתחתי מיומנות של העברת מסרים באמצעות מטאפורות, כדי להסביר דברים מורכבים בצורה פשוטה.

ובאופן הזה, הנה התשובה שלי:

תתארו לכם מירוץ שליחים שהאצנים רצים ומעבירים את המקל אחד לשני. רק שבמקרה שלנו כל אצן הוא מערכת אינטרנטים מסוימת (מערכת דיוור, מערכת סליקה, מערכת CRM) והמקל הוא המידע שעובר בינהן. במילים אחרות, וובהוק הוא הדרך לגרום למערכות שונות לדבר אחת עם השניה.

דוגמאות לשימוש בוובהוק

אין כמו כמה דוגמאות מהשטח כדי להראות לכם איך זה נראה מבפנים! הדוגמא הראשונה היא סרטון שמראה איך מחברים לידים מטופס אלמנטור לגוגל שיטס, בעזרת וובהוק:

דוגמא נוספת - חיבור סליקות ממערכת קארדקום לגוגל שיטס

דוגמא נוספת - קריאה מתוך מערכת פיירברי לשליחת ווצאפ

 

בדוגמאות שראינו הוובהוק תמיד היה "הטריגר" להפעלת האוטומציה. טריגר זה בעצם אירוע שקורה שמתחיל סדרה של פעולות שאנחנו רוצים שיקרו בעקבותיו.

 

איך עובדים עם וובהוק במערכת MAKE?

מערכת MAKE היא מערכת אוטומציות מומלצת לבניית תהליכים אוטומטיים בעסק. אחד התרחישים הכי פופולאריים במערכת הוא שימוש בוובהוק. בואו נעבור צעד אחר צעד ונראה איך עובדים עם וובהוק:

  1. יוצרים סנריו חדש
  2. מוסיפים טריגר של וובהוק
  3. שותלים את הוובהוק במערכת שממנה נרצה לקבל מידע (למשל - רב מסר)
  4. מריצים טסט (כדי למשוך בפעם הראשונה את המידע)
  5. ממשיכים את הסנריו לפי התהליך שרוצים לבצע

וזהו, בניתם סנריו עם וובהוק! אמרתי שזה לא כזה מסובך נכון?

 

איך עובדים עם וובהוק במערכת ZAPIER?

מערכת זאפייר היא מערכת אוטומציות ותיקה ואהובה על רוב המשווקים הדיגיטליים. באופן אישי אני עובד וממליץ על MAKE, אבל בגלל שאלפי משתמשים בארץ עובדים עם זאפייר, אתן דוגמא גם על המערכת הזאת:

  1. פותחים זאפ חדש בזאפייר
  2. מוסיפים טריגר מסוג וובהוק
  3. מעתיקים אותו למערכת הרצויה
  4. מושכים טסט
  5. ממשיכים את הזאפ 🙂

 

היתרונות בוובהוק

  1. מהירות

    וובהוק מוטרג (מתחיל) באופן מיידי. ושאני אומר מהירות אני מתכוון לפחות משניה. לפעמים זה נראה כמו קסם שיש נרשם בדף נחיתה שלנו ותוך פחות משניה הוא כבר מקבל ווצאפ.

  2. יציבות

    בניגוד לחיבורים אחרים שלפעמים יכולים להיתקע ("להישבר" בשפת העם) וובהוק הוא חיבור מאוד יציב. בגדול כשבונים נכון את התהליך הוא יכול גם להחזיק שנים מבלי שנוגעים בו.

  3. פופולריות

    יותר ויותר מערכות מתחילו לתמוך בוובהוק מה שהופל את בניית האוטומציות לקלה, פשוטה ואפקטיבית.

     

  4. נוחות

    כשלומדים איך לבנות אוטומציה עם וובהוק, החיים הופכים לקלים יותר. כי את האוטומציות הבאות אפשר לשכפל, לשנות כמה דברים קטנים והופה יש לנו תהליך אוטומטי חדש בכמה קליקים.

 

למה צריך לשים לב שמשתמשים בוובהוק

  1. בפעם הראשונה שמבצעים את החיבור צריך למשוך טסט ולוודא שהערכים שאנחנו בוחרים לחבר להמשך האוטומציה הם מדויקים.

  2. כשמשכפלים סנריו ב-MAKE צריך לשים לב לייצר וובהוק חדש.

  3. חשוב לשמור על כתובת הוובהוק לעינכם בלבד. לא לשלוח אותה לגורמים לא מקצועיים ולא להקליט סרטון או צילום מסך עם וובהוק שבשימוש פעיל. מי שחשוף לוובהוק שלכם יכול למשוך את אותם הנתונים שאתם מושכים. ואם זה וובהוק שמחובר למערכת סליקה שלכם כדאי באמת שהמידע הזה ישאר אצלכם.

 

רוצה לקרוא שוב משהו ספציפי במאמר?
שגיא שני
שגיא שני
מנכ"ל Smartup - חברה שמאפיינת מערכות CRM ומסעות לקוח מבוססי אוטומציה. מייסד הקורס "תותחי אוטומציה עסקית", חי ונושם מכירות ושיווק דיגיטלי משנת 2014. נשוי למור ואבא ל-2 קטנטנים.
קבע עכשיו שיחת ייעוץ ללא עלות
ונראה איזה אוטומציה מתאימה לעסק שלך