ואני לא אומר שאין פה פוטנציאל - יש, והרבה! אבל כמו כל טרנד לפניו, גם ה-SAAS מגיע עטוף באריזה נוצצת - שעמוק בפנים מסתתרת לא מעט עבודה אמיתית.
אז הנה כל מה שלא סיפרו לך על SAAS, והאם זה באמת ההזדמנות הגדולה של 2025, או עוד טרנד חלומי.
מה זה SAAS ולמה כולם מתלהבים מזה?
SAAS בגדול אומר Software as a Service:
מודל עסקי שבו מפתחים אפליקציה או מערכת Web בדרך כלל בענן, וגובים עליה תשלום חודשי או שנתי ממנויים. יש בדבר הזה משהו מאוד מפתה:
"משיגים לקוח פעם אחת והוא שלנו לנצח"
על פניו הקונספט מושלם:
- בונים מוצר אחד (היום גם לא צריך ידע בקוד, ניגע בזה)
- מקבלים תשלום קבוע כל חודש
אבל אנחנו כבר יודעים "שלא כל הנוצץ זהב", נכון?
כל טרנד להכנסה נוספת בדיגיטל נשמע בהתחלה כמו חלום
בתור מי שנמצא בג'ונגל של הדיגיטל מ-2014, שמעתי כבר לא מעט שיטות שונות ומגוונות להרוויח מהאונליין, ככה שההבטחה של SAAS די דומה לטרנדים קודמים.
בשביל הפאן - בואו נסקור אותם בקצרה…
-
2014 - שיווק שותפים
הבטיחו הכנסה פסיבית, רק אם נזרוק את לינק השותף שלנו בכל מקום באיטרנט. עד שמגלים שגוגל לא סופר אותך, ורק מי שאמן בשיווק דיגיטלי ומשכיב תקציבי פרסום מרשימים באמת מרוויח. השאר? גונזים במהרה את החלום.
-
2016 - מותג פרטי באמזון
הבטיחו שאמזון יקדמו את המותג שלנו בקניון הדיגיטלי העצום של אמזון והמכירות יזרמו בשפע.
אמנם יבוא מסין ומכירה לדוד סם באמריקה נשמע כמו חלום, עד שהמשלוח נתקע במכס, אמזון הורידה את הדף כי הכותרת לא באה להם בטוב, המפעל הסיני העתיק ממך או עשה טעות בייצור (קרה לי באופן אישי).
אה, וגם כן, אם לא משקיעים המון בפרסום - בדרך כלל שום דבר לא באמת יזוז.
-
2018 - דרופשיפינג
הבטיחו שלא צריך מלאי, לא צריך אתר, לא צריך לקום בבוקר. אה, רק לדעת להרים ממומן והמכירות עם "רווח מובטח" יתחילו לזרום.
רק ששכחו לציין שהקליק בפרסום שואב לנו את כל הרווח שבדרך כלל הוא לא קיים, או לא שווה את כל ההשקעה.
-
2020 - קורסים דיגיטליים
הבטיחו שאנחנו רק צריכים להקליט את הידע שלנו והלקוחות פשוט יקנו את הקורס שלנו בהמוניהם, מבלי לדבר איתם אפילו. גם כאן שכחו להגיד שאין קסמים ואף פלטפורמה לא תקדם את הקורס שלנו בהתנדבות, אלא אם כן נרים קמפיין ממומן מוצלח או נדחוף חזק באורגני.
ומי שלא תותח קמפיינים או אלוף בלהביא מכירות מהסטורי, נשאר עם קורס דיגיטלי שמעלה אבק.
2024 - 2025: SAAS פיתוח
הבטיחו לנו שאנחנו לא צריכים להבין בקוד, רק לחשוב על רעיון חזק, להרים אותו במערכת NO CODE כזאת או אחרת והאפליקציה תתפוצץ.
רק שכחו להגיד שגם כאן צריך הבנה באפיון, פיתוח, עיצוב, קופי, שיווק מכירות ו… כל מה שעסק צריך. כן גם SAAS זה עסק ואמנם יש קיצורי דרך בעולם ה-AI אבל זה יותר מורכב מאיך שמציגים את זה.

הצד שלא מדברים עליו ב-SAAS
לפתח אפליקציה - זה רק ההתחלה, ואפילו אפשר להגיד שזה החלק הקל.
במיוחד שמשתמשים בכלי וייב קודינג כמו LOVABLE.
- צריך להביא תנועה
- צריך לדעת למכור
- צריך לשמר לקוחות לאורך זמן
- צריך לתמוך, לשדרג, לשפר
- צריך בידול - אמיתי, עסקי, לא רק עיצובי
רוב היוצרים שוכחים להסתכל על הצד העסקי של המודל. הם מתמקדים בטכני - ושם בדיוק נופלים.
הם חושבים שיש להם רעיון כל כך חזק שהמוצר פשוט ימכור את עצמו - ויתפוצץ כמו אש בשדה קוצים.
האמת?
זה יכול לקרות, כמו המערכת המדהימה שמאור שלמה בנה, Base 44, שנמכה ל-WIX בעסקת ענק של 80 מיליון דולר. אבל ברוב המוחלט של המקרים נצטרך יכולות שיווק ומכירה גבוהות מאוד כדי להצליח.
אז האם כדאי לבנות SAAS?
אם מגיעים עם ניסיון עסקי, קהל קיים, או לפחות נכונות אמיתית ללמוד שיווק - SAAS יכול להיות מודל מעולה! בדרך כלל לחשוב על רעיון מגניב, לבנות אותו בכמה פרומפטים בכלי וייב קודינג כזה או אחר ולצפות שהמכירות יתחילו לזום - פשוט לא עובד.
באופן אישי אני ממליץ תמיד להתחיל עם עסק של שירות. כן כן להרוויח מהזמן שלי, זה לא מילה גסה!
ככה אני לומד את הקהל, את השוק, את המתחרים.. אם אני בא בלי הרקע הזה, אפילו רקע טכני שיאפשר לי לבנות ולפתח מערכות מעולות פשוט לא יספיק.
אין תחליף ל-skills עסקיים ואישיים, שחשובים לא פתחות מיכולות טכניות גבוהות.
בנימה אישית
גילוי נאות - אני בעצמי עדיין לא בניתי SAAS אבל מספיק זמן בעולם העסקי כדי להבין שהנישה הזאת, כמו כל פעילות עסקית, היא מורכבת ודורשת הבנה מקיפה בעסקים מעבר לצד הטכני.
האמת שבימים אלה אני מפתח את ה-SAAS הראשון שלי אבל זה נושא למאמר אחר…
לסיכום
חרגתי קצת ממנהגי במאמר הזה ודברתי בעיקר על האתגרים, הקשיים וכל הדברים שיכולים להשתבש בכל מה שקשור להכנסה נוספת בדיגיטל.
חשוב לי לציין שבכל תחום אפשר להרוויח, מכיר באופן אישי אנשים שמצליחים ברמות הכי גבוהות בכל אחד מהתחומים שציינתי, זה לא העניין. מה שבוער בי בגוף זה להגיד את האמת, כמו שהיא: לא פחות ולא יותר.
גם שאני מדבר על קורס אוטומציה עסקית שלנו באוטומיישן סקול, בין אם זה בפוסטים או במאמרים, או אפילו בשיחות עם מתעניינים גם אני וגם הצוות שלי תמיד נגיד את האמת: מה נדרש, מה עושים כדי להצליח, למי זה מתאים ולמי זה לא מתאים.
ולכל מי שרואה את השורות האלה ותוהה איזה נישה הכי מתאימה - תבדקו לעומק, תתייצעו עם אנשים עם רקע דומה לשלכם ובבקשה אל תתפתו למשפיענים או משפיעניות עם כריזמה נוטפת וקוקוס בבריכה שמוכרים את החלום, כי זה פשוט לא עובד ככה.
