מדריך Make מקצועי ובחינם

מדריך make למתחילים

מדריך Make למתחילים באוטומציה עסקית (לשעבר אינטגרומט)

אם אתם מחפשים מדריך make למתחילים הגעתם למקום הנכון. במאמר הזה אתם הולכים ללמוד איך לבנות אוטומציות מגניבות תוך דקות ספורות, ולשפר את תהליכי השיווק והמכירה בעסק שלכם - או של הלקוחות שלכם.

וכל זה במערכת האוטומציות המובילה בשוק - Make. ציינתי כבר שיש מנוי חינמי? 🙂

אבל שניה לפני שנצלול ונבנה תהליכי אוטומציה מגניבים ב-Make, אני רוצה לתת קצת רקע על החברה.

לא יכולים להתאפק ורוצים לבנות את האוטומציה הראשון שלכם עם Make?

תעברו לסרטון בהמשך המאמר ותתקדמו משם.

נעים להכיר: Make - מערכת האוטומציות המובילה בעולם!

אני יודע שהכותרת מפוצצת, אבל ככל שתכירו יותר את המערכת המדהימה הזאת תגלו את זה בעצמכם.

האמת שחיפשתי הגדרה פשוטה שתתאר מה בדיוק Make יודעת לעשות במשפט אחד, ואיך לא אתר החברה סיפק לי את מה שחיפשתי. אז הנה זה בתרגום חופשי מאנגלית:

"ממשימות ותהליכי עבודה ועד אפליקציות ומערכות, תבנה ותיצור אוטומציה עבור כל דבר במערכת אחת, עוצמתית וויזואלית". (כמובן שבאנגלית זה נשמע יותר טוב..)

למי שלא יודע make היא חברה צ'כית והוקמה ב-2012. קצב הצמיחה שלה פשוט מטורף ואפשר לראות את זה לפי הגידול של הצוות העובדים, שמספרו כיום  73 (נכון לפברואר 2023). לפני כשנה היא עשתה מיתוג מחדש ושינתה את השם מ- Integromat ל-Make. שינוי שמטרתו להגיע לקהל פחות טכני, שיתחבר יותר לשם החדש שהוא נגיש וקליל יותר ללא ספק.

בתור מי שנמצא בעולם האוטומציות מ-2017, קל לראות איך make עקפה בסיבוב את זאפייר המתחרה האגדית שלה, שעדיין מוכרת יותר בישראל לרוב אנשי הדיגיטל. אני בעצמי עשיתי מעבר מלא מזאפייר למייק ב-2020, וכמו שארחיב בהמשך המאמר על ההבדל בין השתיים - זה פשוט עולם אחר.

 

מה ההבדל בין זאפייר (Zapier) לבין מייק (Make)?

אל זאפייר נחשפתי אי שם ב-2017 שבניתי במרץ חנות אינטרנטית לתוספי תזונה טבעיים לקשב וריכוז.

חקרתי את עולם האוטומציות ברמה היומית (שאין 2 תינוקות בבית יש הרבה זמן פנוי 🙂 ובניתי מערכת מכירות משומנת מבוססת תהליכים אוטומטיים.

ובאמת שאהבתי את זאפייר, אבל שהכרתי לראשונה את Make (אז היא עוד היתה אינטגרומט)

הנה התהליכים שאתם הולכים ללמוד במאמר הזה:

  • חיבור טופס לידים של אלמנטור לגוגל שיטס
  • הוספת לידים כאנשי קשר לטלפון
  • חיבור לידים מטופס פייסבוק לגוגל שיטס / CRM
  • שליחת סמס אוטומטי לליד חדש
  • הוספת הלידים למערכות דיוור כמו רב מסר / סמוב
  • ועוד...

 

מושגים בסיסיים ב-make שחשוב להכיר

אני רוצה רגע לעשות יישור קו ולדבר על כמה מושגים בסיסיים בעולם האוטומציות ובפרט ב-Make, זה יעזור לכם להבין טוב יותר את המשך המאמר במיוחד אם אתם ניוביז.

אם כבר עשיתם אוטומציה שתיים בחיים, אפשר לדלג 🙂

 

Scenario – כל תהליך אוטומציה שאנחנו בונים נקרא "סנריו"

Operation – כל פעולה בתוך התהליך נקראת "אופריישן"

Application – כל מערכת שמתחברת ל-Make נקראת אפליקציה

Connection  -חיבור לחשבון מסוים באפליקציה מסוימת

Trigger – הפעולה שמתניעה את תהליך האוטומציה

Module – כל פעולה שמתרחשת לאחר הטריגר

History – תיעוד האופרציות של התהליכים

Router – פיצול תהליך ל-2 מסלולים ויותר

Error – שגיאה שעלתה במהלך התהליך

User – משתמש שמחובר לחשבון ה-Make שלנו עם ההרשאות שבחרנו

API – דרך לבנות תהליכי אוטומציה למערכות שאין להן אפליקציה ב

 

טוב האמת שיש עוד השתדלתי להיות ממוקד..

ועכשיו שאתם מכירים את המושגים הבסיסיים של המערכת, אפשר לעבור להתקדם ל..

 

איך לפתוח חשבון חינמי ב-Make ולבנות אוטומציות?

כדי לפתוח חשבון ב-Make ולהתחיל לבנות אוטומציות כל מה שצריך זה להירשם מכאן, לאשר את ההרשמה במייל, לענות על עוד כמה שאלות, וזהו 🙂

הכנתי לכם סרטון קצר שמסביר איך עושים את זה. שימו לב שכל האוטומציות שמתוארות בהמשך המאמר מתוארות בהרחבה בסרטון הזה:

 

מה המחירים של make? על מה בת'כלס משלמים?

קודם כל אני חייב לפרגן ולהגיד של- Make יש מסלול חינמי שלא מבייש מנוי בתשלום. אתם מקבלים עד 2 תהליכים (סנריוז) פעילים (אפשר לבנות יותר אבל הם ישארו על Off) ועד 1000 אופרציות בחודש. סה"כ אם אתם צריכים לחבר טופס לידים ודף נחיתה המסלול החינמי לגמרי יוכל להספיק לכם בתור התחלה.

ולגבי התשלום: בפועל התשלום החודשי הוא עבור כמות הפעולות החודשיות שמתבצעות בחשבון שלכם, או לחילופין גודל ה-Data (הנתונים) שעברו. כאן תוכלו למצוא את המחירון העדכני של Make, נכון לכתיבת שורות אלה המנוי הכי בסיסי עולה 10$ לשנה ונותן לכם 10,000 אופרציות בחודש (יכולים להתפרע על מנוי שנתי ולהנות מ-1$ הנחה לחודש…) הבא אחריו עולה 18$ עבור 20,000 פעולות ובמסלולים נוספים יש עוד פיצ'רים שאפרט בהזדמנות במאמר אחר באתר.

 

מתחילים! הקמת הסנריו הראשון שלכם ב-Make (חיבור לידים מאלמנטור אדס לגוגל שיטס)

כדי לחבר לידים מטופס אלמנטור לגוגל שיטס אני צריכים להשתמש בוובהוק. מה זה וובהוק? בגדול,  וובהוק הוא כתובת URL שיוצרים אותה ב-Make ושותלים במערכת שממנה אנחנו רוצים למשוך מידע. במקרה הזה - אלמנטור. הפעולה מתבצעת בתוך עריכת הטופס של אלמנטור בלשונית "פעולות לאחר שליחה", פשוט בוחרים "Webhook". לאחר מכן תופיע לשונית Webhook ובה שותלים את הוובהוק שיצרנו ב-Make. השלב הבא הוא כמובן להעביר את הפרטים של הליד לאן שנרצה: לגוגל שיטס, ל-CRM, לקבל הודעת סמס או אפילו ווצאפ, ועוד. הכל מוסבר בשלבים פשוטים ומסודרים בסרטון.

הוספת לידים כאנשי קשר לטלפון:

אחת הפעולות הסיזיפיות שאנשי מכירות לא אוהבים היא לשמור כל ליד בטלפון כאיש קשר. נשמע פעולה פשוטה אבל תחשבו על איש מכירות שמוציא 30-40 שיחות ביום ללידים חדשים. כמובן שזה קריטי שהלידים יהיו שמורים בטלפון מכמה סיבות:

שיהיה קל לשלוח להם ווצאפ ושנדע לזהות את הליד אם מתקשר אלינו בחזרה. אז לשמחתכם אפשר לשמור לידים כאנשי קשר בטלפון ב-Make בתהליך פשוט שלוקח כמה דקות בודדות, וחוסך עשרות דקות (אם לא שעות) מיותרות בחודש.

בגדול:

  1. מחברים ל-Make את החשבון אנשי קשר של גוגל ב Google Contacts
  2. מכניסים את פרטי מהטריגר
  3. אפשר לראות הכל בסרטון

ממשיכים! הקמת הסנריו השני שלכם ב-Make (חיבור לידים מאלמנטור לגוגל שיטס)

יש לכם קמפיין לידים בפייסבוק? נכון שזה מציק לבדוק כל שעה את האקסל שמתחבא אי שם בחשבון הפרסום (משום מה כל פעם משנים את המיקום שלו..)

בסרטון כאן אני מראה איך להתחבר לחשבון הפרסום שלכם בפייסבוק, לקלוט את הלידים שמגיעים מטופס הלידים  ולהעביר את הליד למייל שלכם, לגוגל שיטס ולעוד כמה מקומות.

בגדול, אלה הפעולות שאתם צריכים לעשות:

  1. לחבר את חשבון הפרסום שלכם בפייסבוק ל-make
  2. לבחור את הדף העסקי שלכם
  3. לבחור את טופס הלידים הרלוונטי
  4. להגדיר לאן לשלוח את הלידים (גוגל שיטס / CRM וכו')

איך עובדים עם פילטרים ב-Make?

המטרה של פילטרים היא לסנן את תהליך האוטומציה שבנינו במקרים מסוימים. לא תמיד נרצה שכל התהליך ירוץ במלואו, מסיבות כאלה ואחרות. דוגמא קלאסית לשימוש בפילטר שאני משתמש הרבה באופן אישי היא סינון לידים של ספאם. כמעט כל בעל אתר וורדפרס יעיד שהוא מכיר את התופעה המציקה של לידים ספאם, שמשאירים בד"כ שמות באנגלית עם מספרי טלפון הזויים והודעות הזויות עוד יותר. הפילטר ב-Make יכול לעזור לנו לסנן לידים שלמשל מספר הטלפון לא מכיל 10 ספרות. יש עוד המון מקרים שהסינון יכול לעזור לנו. אז איך משתמשים בו ועל מה חשוב להקפיד? כל זה בסרטון שבראש העמוד.

פיצול תהליכים באמצעות ראווטר

אי אפשר שלא להזכיר את Make מבלי לדבר על ה - Router. אם קראתם את ההגדרות הבסיסיות אתם בתחילת המאמר אתם יודעים שהרווטאר עוזר לנו לפצל תהליכים למסלולים שונים לפי סינון שאנחנו מגדירים. הנה 2 דוגמאות לשימוש קלאסי בראווטר:

דוגמא 1 -

יש לנו קמפיין מסוג טופס לידים בפייסבוק. אנחנו רוצים שאם הלידים הגיעו מטופס של סניף חיפה הלידים ישלחו למייל מסוים, ואם הם הגיעו מסניף באר שבע ישלח מייל לכתובת אחרת

דוגמא 2 -

יש לנו דף נחיתה שקולט לידים מדף נחיתה בוורדפרס. השלב הבא הוא חיפוש הליד ב-CRM, ויצירת Router שמוסיף ליד חדש במידה ולא קיים במערכת, או לחילופין מעדכן את הליד אם הוא כבר קיים.

איך אפשר לשפר את מסע הלקוח בעזרת מייק?

מסע לקוח הוא בעצם התהליך שהגולש עובר מרגע השארת הפרטים באתר, דרך תהליך המכירה ועד הרכישה עצמה וקבלת המוצר \ השירות. קיימים מגוון תהליכי אוטומציה שאפשר לשלב במסע הלקוח כדי לשפר את חווית הלקוח במהלך המסע
ולהגדיל את רמת החום שלו, למשל: שליחת מסרים בווצאפ, שליחת שאלון הכרות, הזמנה לקביעת פגישה באופן עצמאי, הרשמה לסדרת מסרים במייל עם תוכן איכותי ועוד.

נשמע מהמם, איך עושים את זה?

האמת שאפיון מסע לקוח ובניית תהליכים אוטומטיים הוא עולם בפני עצמו, אפשר ללמוד בצורה מקצועית בקורס הדיגיטלי מסע לקוח מבוסס אוטומציה.

התמודדות עם שגיאות ב-Make

כל מי שבנה אי פעם סנריו ב- Make  מכיר את המייל המלחיץ שמקבלים ברגע שיש שגיאה בתהליך. אז קודם כל לא להילחץ!

השגיאה בסך הכל אומרת שאנחנו צריכים לעדכן משהו בתהליך שבנינו כי הוא לא היה מדויק, ולפעמים השגיאה היא פנימית של אחת האפליקציות של Make.

לקראת סוף הסרטון תראו איך נכון לטפל בשגיאות, ואיך לבנות את התהליכים בצורה שתמזער אותן.

אוטומציות נוספות שאפשר לעשות עם Make:

  • חיבור לידים למערכות CRM נוספות כמו: פווארלינק (Powerlink CRM), מאנדיי (Monday), אייר טייבל, פייפדרייב ועוד
  • חיבור לידים למערכות דיוור נוספות: שלח מסר, אקטיב טרייל, אקטיב קמפיין ועוד
  • שליחה אוטומטית של הודעות ווצאפ ללידים דרך מערכות כמו Flow, בולדוג ועוד
  • שליחת מסרים לגולשים שנטשו עגלה בווקומרס
  • קליטת לקוחות שסלקו בדף תשלום במערכות כמו קארדקום, iCredit, iCount ועוד..
  • הקמה ושליחת הצעות מחיר
  • והרשימה עוד ארוכה!

לסיכום

בסופו של דבר המטרה של Make היא לעשות לשפר לנו את החיים : אם זה בעזרת תהליכי אוטומציה לפעולות שאנחנו רגילים לעשות ידנית (כמו ליקוט לידים מהמייל לגוגל שיטס) ואם זה דרך אם אתם סוכנות דיגיטל שנותנת שירותי פרסום כאלה ואחרים ללקוחות, ואם זה ע"י שיפור של מסע הלקוח.

שימו לב, אזהרת התמכרות: כשמתחילים להכיר את עולם האוטומציות המוח לא מפסיק לעבוד ולחשוב על ייעול תהליכים גם בזמנים איך נגיד, לא שגרתיים. ההברקות הכי חריפות שהיו לי נוצרו באמצע הכנת אוכל, טיול עם התינוק ואפילו לפני השינה.

מקווה שהמוח שלכם בזמן הפנוי יחשוב על דברים אחרים 🙂

רוצה לקרוא שוב משהו ספציפי במאמר?
שגיא שני
שגיא שני
מנכ"ל Smartup - חברה שמאפיינת מערכות CRM ומסעות לקוח מבוססי אוטומציה. מייסד הקורס "תותחי אוטומציה עסקית", חי ונושם מכירות ושיווק דיגיטלי משנת 2014. נשוי למור ואבא ל-2 קטנטנים.
קבע עכשיו שיחת ייעוץ ללא עלות
ונראה איזה אוטומציה מתאימה לעסק שלך